FELSZÍN ÉS A MÉLY
Arany, Petőfi költészete,
és Dos Passos utánozhatatlan mondatai
trilógiája első, s utolsó oldalán,
az ezernyi nagy és a kicsi handlé,
sajátjával házaló írástudó,
az egyfogú nőszörny a Rákóczi térről
(kacsints neki),
a háromszögekbe szimbolizált
Saskia, cseléd, szerető-modell,
a willendorfi Vénusz hatalmas tompora,
a várandós kismama, vagy
ráncos, sorstépte nő,
a gregoriántól Bach-Handel
első billentyűpróbálgatásain túlívelő,
örömódákban és gyászmisékben megtestesült
létező,
Beach Boys-tól másságát fennen hirdető
perzsa sztár, és persze az oroszok,
nagyok,
Rodin „Gondolkodója”- „Csókja”,
a rácsodálkozás Dávid kis pöcsére,
a Kun Bélát mögötte tömeggel ábrázoló,
kitelepített alkotás,
no meg a László -féle „Vadkan”,
mikellek, angelók,
a gonosz Richárdot
köpenyként viselő Bánffy György,
s a Jumurdzsák álcában elvesző Gugyerák,
Anatefkáját könnyezőn éneklő
Kazal,
és, a „szőrök”, eredeti,
de szinkronhangjaikban is hallható
alázatukban,
a pillanat-megörökítő haditudósító,
konyhában, mezőn kattintgató,
állatot, embert, emberpárt megleső,
értelmetlenségeknek értelmet adó látó szem,
a mulandót fekete-fehér, vagy színes téglalapba
rögzítő,
a cellulóz szalag Chaplin-je,
Láfitt, és Hofi,
humor,
politikusok ostoba, önleleplező gőgje,
a kockázatként nyilvántartott
kisember hiteligénye....
Az élet minden életszakaszon átívelő,
töretlen hirdetése,
ami MŰVÉSZET.
Balog Gábor
-csataloo-
2021.08.11.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése